Efteling - De Eftelingsche Spelen

Efteling - De Eftelingsche Spelen

Concept

Bezoekers de magie van de Efteling laten herontdekken waardoor ze weer vaker willen gaan.

Idee

Het idee is om een jaarlijks evenement te houden die plaatsvind in de periode naast de zomer en winter Efteling. De Eftelingsche Spelen is een spel waar alle 12 de provincies strijden voor de 1ste plek. De Eftelingsche Spelen is een competitie die bestaat uit verschillende vragen, missies en raadsels waarvan het antwoord in het park te vinden is. De vragen die je te zien krijgt kunnen gebaseerd zijn op de verschillende provincies, de geschiedenis, omgeving en de attracties van het park. Neem deel aan de competitie en help jouw provincie naar de top!

Naam

We hebben nagedacht over verschillende namen en zijn uiteindelijk op ‘De Eftelingsche Spelen’ uitgekomen. De Eftelingsche Spelen zijn gebaseerd op het verhaal achter ons concept.

Wanneer vindt het plaats

Het plan is om buiten het hoogseizoen en de Winter Efteling de Eftelingsche Spelen te organiseren. De Eftelingsche Spelen zal in het voorjaar plaatsvinden (april-mei). Om de duur van de Eftelingsche Spelen te bepalen zijn de volgende research questions opgesteld:

Als je de Efteling hebt bezocht, hoe lang denk je dan nog aan je bezoek?
Als je een evenement hebt bezocht, hoe lang denk je daarna nog aan dat evenement?

Opdrachten

De Eftelingsche Spelen is opgedeeld in verschillende missies die bestaan uit opdrachten en speurtochten van verschillende moeilijkheidsgraden. Door de missies uit te voeren word je getest op:
Intelligentie
Uithoudingsvermogen
Snelheid
Vindingrijkheid
Creativiteit

Inhoud

De missies zullen onder andere bestaan uit Efteling gerichte opdrachten zoals over de geschiedenis, attracties en omgeving. Ook zullen er provinciegerichte opdrachten zijn, over de lokale geschiedenis en mythologie.

Puntentelling

Om te bepalen welke wijze van puntentelling we gaan hanteren, willen we eerst verschillende manieren voorleggen bij testpersonen, om te bepalen waar de doelgroep het beste op reageert.

De winnaar wordt bepaald aan de hand van de gemiddelde score van de provincies.

Promotiestrategie

Door middel van een promotiestrategie willen we bereiken dat de bezoeker het gevoel krijgt dat hij of zij deel uitmaakt van het verhaal.

Om de Eftelingsche Spelen te promoten willen we de magie van de Efteling doortrekken naar de verschillende provincies. Iedere provincie kent haar eigen sprookjes, aan de hand van die sprookjes willen wij de mensen uitnodigen om mee te doen aan het spel. Op verschillende plekken in een provincie zal de Eftelingsche Spelen worden gepromoot, onder andere door lokale real-life sprookjes figuren in te zetten.

Het is belangrijk om het verhaal achter het concept goed over te brengen. We willen de Nederlanders laten weten dat de Efteling in gevaar is en dat we dringend hun hulp nodig hebben om het te beschermen.

Om de doelgroep nog meer deel uit te laten maken van het verhaal willen we de komende week nog onderzoek doen naar verschillende sociale media uitingen.

Tone-of-Voice: Oud Hollandse teksten uitspreken op de klassieke manier. Lokale uitspraken / gezegden gebruiken in de verhalen naar de doelgroep toe.

Visualisaties met tone of voice -> Sprookjes in stad, bijpassende tekst

Het verhaal

In het verleden werden De Eftelingsche Spelen gehouden om de sterkste karakters te bepalen die de vijanden van de Efteling in bedwang konden houden. Deze vijanden werden zo jarenlang geweerd van de Efteling. Door de jaren heen ontdekte Pardulfus dat de magie vanuit Symbolica de vijanden tot vrede kon manen. De Eftelingsche spelen werden onnodig en raakten dus langzamerhand verleden tijd.

Bepaalde vijanden van de Efteling worden dus al honderden jaren betoverd door de magie van Symbolica. Pantagor, de leider van de slechterikken begint echter steeds sterker te worden. Hij en zijn leger kunnen de goede magie van Symbolica steeds beter weerstaan en willen de macht in de Efteling overnemen.

Jarenlang hebben de karakters in de Efteling de duistere kracht kunnen tegenhouden, maar kunnen nu niet meer tegen de duistere krachten van Pantagor opboksen; zelfs de sterkste karakters zijn in de greep van de duistere magister beland.

Koning Pardulfus wil hier een stokje voor steken; Door de jaren heen hebben de Nederlanders en de sprookjeskarakters een vertrouwensband opgebouwd. In harmonie leefden de mensen en sprookjes jarenlang samen en dit is hét moment dat de sprookjes de mensen in Nederland nodig hebben. Pardulfus roept de Nederlandse provincies op om hun krachten te bundelen en de magische barrière die de zwarte magie tegenhoudt intact te houden.

De provincie die haar krachten het meest bewijst, wordt rijkelijk beloond.

Scenario's

Naar aanleiding van verder onderzoek en feedback werd duidelijk dat de Efteling expertise is op het gebied van spelletjes en het verstandiger zou zijn om de magie van de Efteling door te trekken tot buiten het park en zo het ‘voortraject’ interessanter te maken. Daarom zijn we ons toen gaan focussen op de promotie van de Eftelingsche Spelen. Er zijn scenario’s geschreven die onze persona zou doorlopen, deze individuele scenario’s zijn vervolgens omgezet tot een groepsscenario.

Het scenario is gebaseerd op de door mij gemaakte persona 'Marco Bakker' uit Groningen.

Gezamenlijk scenario

Marco Bakker (42, gehuwd) is een timmerman uit Groningen die altijd voor een werkgever heeft gewerkt. Marco heeft altijd voor hemzelf willen beginnen en toen hij 5 jaar geleden financieel stabiel was heeft hij ontslag genomen en is begonnen als zelfstandig timmerman. Als zelfstandig timmerman lopen werk en privé vaak door elkaar, maar Marco zit dit als een goed ding. Sinds Marco voor zichzelf werkt kan hij namelijk zelf bepalen welke klussen hij aanneemt en zo dus zelf inplannen wanneer hij tijd wil besteden aan werk of zijn familie. Marco heeft 2 kinderen: Bram (10) en Naomi (12). Zijn kinderen betekenen erg veel voor hem en hij wil dan ook het liefst ieder weekend iets leuks met ze gaan doen.

Marco is bezig met een klus en komt in zijn pauze op Facebook een gepersonaliseerde >Op basis van de provincie waarin hij zich bevindt advertentie tegen van de Eftelingsche Spelen >Hoe zorgen we ervoor dat hij de advertentie bekijkt en overtuigd is om op deze advertentie te drukken. De advertentie trekt zijn aandacht door het Gronings dat erin wordt gebruikt, maar omdat zijn pauze voorbij is heeft hij geen tijd om op de advertentie te klikken om meer informatie te bekijken.

Het is eindelijk weekend en dus tijd om wat leuks te doen met de familie. Marco, Bram en Naomi lopen door de stad en Bram merkt dat er in de verte sprookjesfiguren aan het optreden zijn en rent er dus op af >Wat zorgt ervoor dat de kinderen worden aangetrokken tot de sprookjesfiguren. Naomi en Marco rennen hem achterna en Mark merkt meteen het Efteling bord op en moet terugdenken aan de advertentie die hij een paar dagen geleden op Facebook zag. Ze blijven nog een tijdje kijken naar de Groningse sprookjesfiguren en gaan weer verder met winkelen, tijdens het winkelen zoekt Marco de advertentie op om meer informatie te verkrijgen. Hij ziet dat het gaat om de Eftelingsche Spelen en het samenwerken met je familie om bepaalde missies te voltooien. Marco ziet dit als gezellige activiteit om met zijn kinderen te doen in het weekend.

Maandag op school horen Bram en Naomi iedereen over de Groningse sprookjesfiguren en de Eftelingsche Spelen praten. Hun vrienden laten hun op TikTok een trend >Wat voor trend slaat aan op kinderen zien die gaande is. Eenmaal thuis kunnen Bram en Naomi maar niet stoppen met praten over de Eftelingsche Spelen. Marco roept de kinderen bij hem en vraagt of ze mee willen doen aan de Eftelingsche Spelen, de kinderen reageren enthousiast. Samen kijken ze online naar hoe je mee kunt doen, ze belanden op de landingspage van de Eftelingsche spelen en hier staat tot in het detail uitgelegd wat ze kunnen doen >Hoe maak je mensen enthousiast en leg je op de beste manier mogelijk het spel uit (customer>lead). Ze maken een account voor de Eftelingsche Spelen en kunnen zo de vragen van de spelen uitprinten en hun voortgang bijhouden.

2 weken later is het dan eindelijk tijd voor het eerste spel die de familie heeft ingepland. Ze zoeken de vragenlijst van het spel op de pagina van de Eftelingsche Spelen en downloaden deze. Het eerste spel die ze spelen vindt plaats in de binnenplaats van Groningen. Na een halve dag vragen beantwoorden en uitvoeren pakken ze nog lekker een terrasje en gaan daarna door naar huis. De familie had zo’n leuke dag dat ze besluiten om volgend weekend nog een spel uit te voeren.

De familie heeft zo’n leuke tijd gehad met de spellen dat ze besluiten om ook het deel dat binnen het park van de Efteling plaatsvindt te gaan doen. Marco koopt 3 kaartjes voor de Efteling en samen met de kinderen gaat hij binnenkort naar de Efteling om de Eftelingsche Spelen af te ronden en Pantagor te verslaan.

We hebben de onderdelen landingspagina, live promotie en social media verdeeld onder tweetallen.

Onderzoeksvragen op basis van gezamenlijk scenario

Sprookjesfiguren Kenza & Mitch
Wat zorgt ervoor dat het publiek worden aangetrokken tot de sprookjesfiguren?
Wat is de beste plek om de promotie te laten plaatsvinden?

Website/Landingspagina Aliyah & Maik
Hoe maak je mensen enthousiast en leg je op de beste manier mogelijk het spel uit (customer>lead).

Advertentie Timo & Alexander
Hoe zorgen we ervoor dat hij de advertentie bekijkt en overtuigd is om op deze advertentie te drukken?

Alexander en ik hebben samen gewerkt aan het realiseren van een call-to-action naar de landingspagina door middel van een social media post. In eerste instantie was het idee om statische posts te maken en daarin gebruik te maken van lokale folklore om ons te richten op een specifieke provincie. Dit laatste hebben we gedaan maar dit hebben we uitgewerkt in een korte video-advertentie in plaats van statische posts. We hebben een testplan opgesteld om deze video te testen bij de doelgroep. Deze is hier te vinden.

Landingspagina

In het uitgeschreven scenario staat dat de potentiële bezoeker via de door Alex en mij gemaakte advertentie op een landingspagina terecht moet komen waarop duidelijk wordt wat de Eftelingsche Spelen is en hoe de potentiële bezoeker kan meedoen aan dit concept. De landingspagina is dus cruciaal voor het concept om de potentiële bezoeker over te halen om mee te doen met het concept en de potentiële bezoeker om te zetten naar een bezoeker. Deze is ontworpen door Maik en Aliyah.

Landingspagina v2.0

Er waren meerdere versies van de landingspagina maar de 'sprookjesversie' werd het best getest door de testpersonen die Maik en Aliyah hadden geraadpleegd. Daarom is deze landingspagina verder uitgewerkt tot meerdere pagina's.

Ik heb een pagina gemaakt waarop de bezoeker een account kan maken of in kan loggen. De bezoeker maakt hierbij de keuze voor welke provincie hij de strijd aan gaat zodat duidelijk is hoeveel spelers er namens elke provincie meespelen.

Daarnaast heeft Mitch een pagina ontworpen die de bezoeker een weergave geeft van alle mogelijke spellen die er te spelen zijn.

Tot slot heeft Maik een pagina met een puntenoverzicht gemaakt waarbij de bezoeker kan kijken welke vragen hij/zij goed heeft, hoeveel punten elke vraag waard is en hoeveel punten de bezoeker in totaal heeft verzameld.

Alle onderdelen hebben we uiteindelijk verwerkt in de eindpresentatie voor de docenten, The Valley en onze droomklant de Efteling

Vragen over een project?

Neem contact op