Efteling - Concepting

Efteling - Concepting

Om de doelstelling van de Efteling, het bezoekersaantal verhogen, een zetje in de goede richting te geven zijn we met de groep concepten gaan bedenken.

The Dark Side

We zijn begonnen met de brainstorm methode de 'Dark Side'. Bij deze methode draai je de positieve uitdaging om naar een negatieve uitdaging. Hierdoor veranderd de hoek hoe je naar de uitdaging kijkt.

Elk groepslid had een eigen kleur post-it in het Miroboard.

Negatief naar positief

Nadat alle slechte oplossingen voor de negatieve uitdaging bedacht waren hebben we de slechte oplossingen gebruikt om deze om te draaien naar positieve oplossingen. Hierbij hebben we sommige slechte oplossingen bij elkaar gevoegd om één positieve oplossing te creëren.

Uit de positieve ideeën hebben we de top-3 concepten gekozen en hierop zijn we verder gegaan door op elk concept verschillende ideeën te bedenken die het concept kunnen visualiseren.

Door te stemmen hebben we een selectie van ideeën per concept eruit gepikt en samengevoegd.

Doelgroep?

Pieter gaf naar aanleiding van ons werk met de Dark Side methode aan dat het project een duidelijke doelgroep mistte. De doelgroep 'bezoekers' was een te brede doelgroep om op te focussen, omdat de bezoekers van de Efteling variëren qua leeftijd, woonplaats, voorkeuren, bezoekfrequentie en of zij wel of geen abonnement hebben.

Aan de hand van deze feedback hebben Mitch en ik drie doelgroepen geformuleerd waar we onze concepten op zouden kunnen richten. We hebben dan ook verschillende concepten bedacht en daarna is opnieuw door te stemmen besloten wat de top-3 concepten zou worden.

Te breed

Hanneke gaf feedback op deze concepten en daarmee kwamen we er al snel achter dat de doelgroep nog steeds te breed was. We moesten ons gaan focussen op één doelgroep die binnen de problem statement past.

Door een enquête die was ingevuld door verschillende bezoekers van de Efteling kwam aan het licht dat veel bezoekers het ticket van een bezoek aan de Efteling te duur vond om vaker aan te schaffen.

Met deze resultaten hebben we besloten onze doelgroep te gaan specificeren op 'Mensen die een kaartje van de Efteling het geld niet waard vinden'.

De resultaten zorgde voor de volgende twee doelgroepen: unieke bezoekers en bezoekers die regelmatig de Efteling bezoeken. Voor de eerste groep geldt dat deze mensen de Efteling niet goed genoeg kennen en ook niet weten wat deze te bieden heeft. Daarom zien ze de waarde van een ticket vaak niet in.

Voor de terugkerende bezoekers geldt: hoe vaker ze gaan, hoe minder bijzonder elk bezoek is, wat betekent dat na elk bezoek de waarde van een Efteling-ticket voor een bezoeker afneemt.

3 concepten

'Ontsnapte sprookjesfiguren'

Het eerste concept was een concept waarbij we de Efteling naar de mensen toe brachten.

Met dit concept kunnen potentiële bezoekers op een leuke manier korting krijgen. Efteling-figuren zijn uit de Efteling ontsnapt en zijn verspreidt over meerdere plaatsen in een bepaalde stad of dorp in Nederland. Elk figuur bevat een QR-code die de gebruiker zal begeleiden met behulp van de Efteling-app. Dat cijfer wordt ook bijgeschreven op een spaarkaart. Als de spaarpas gevuld is, kan de gebruiker iets krijgen, bijvoorbeeld een code, die korting geeft op de ticketprijs.

'Efteling connect'

Een ander concept bestond uit het terugbrengen van de magie naar de bezoekers door deze in contact te brengen met andere bezoekers met dezelfde interesses.

Op basis van de interesses van de gebruiker over de Efteling krijgt de gebruiker suggesties van mensen met dezelfde interesses. Het doel van het Efteling-platform is om mensen bij elkaar te brengen die graag een dagje in de Efteling willen zijn, maar dit niet alleen willen doen of niet de juiste persoon kunnen vinden. Het concept was dan ook gefocust op de doelgroep 'eenzame mensen'.

'Battle of the cities'

'Battle of the Cities' is een concept waarbij we mensen willen overtuigen en verbazen dat attractiepark de Efteling altijd zorgt voor een hele nieuwe beleving vol magie en verwondering.

'Battle of the Cities' is een spelvariant waarin steden met elkaar de strijd aan gaan om de winnaar te worden van 'Battle of the Cities'.

De spelvariant is onderdeel van de originele app van de Efteling waarbij de speler zijn woonplaats moet invullen en vragen moet beantwoorden die alleen in het park te vinden zijn. Als de speler de vraag correct heeft kunnen beantwoorden, verdient de speler punten voor zijn stad.

De stad met de meeste punten aan het einde van de campagne wordt gekroond tot winnaar van 'Battle Of The Cities' waar alle deelnemers uit de winnende stad een prijs ontvangen.

'Battle of the Cities' is een spelvariant waarin steden met elkaar de strijd aan gaan om de winnaar te worden van 'Battle of the Cities'.

Nieuwe problem statement

"Bezoekers" bezoeken het park maximaal eens in de twee jaar en komen meestal uit andere provincies dan Noord-Brabant. De redenen dat ze de Efteling niet vaak bezoeken, zijn het gebrek aan promotie, afstand, het niet meer voelen van de magie van de Efteling. Bezoekers zijn onregelmatige klanten die door bepaalde omstandigheden of impulsen getriggerd moeten worden om het park te bezoeken. Op dit moment komen ze die triggers niet genoeg tegen.

"Vrienden" is de definitie van de Efteling zelf voor mensen die het park minimaal eens in de twee jaar bezoeken. Ze hebben geen triggers nodig om het park te willen bezoeken.

Het herontdekken van de magie van de Efteling zou de trigger moeten zijn om het park opnieuw te bezoeken.

Met deze informatie hebben we een nieuwe problem statement geformuleerd die steunt op de onderliggende informatie.

Onze nieuwe probleemstelling is toen geworden:

"Marja Vosberg moet de magie van de Efteling kunnen herontdekken en weer versteld staan, zodat de Efteling van nog meer bezoekers vrienden kan maken.​"

Met de nieuwe problem statement zijn eerst moodboards gemaakt en vervolgens zijn er twee nieuwe concepten bedacht die aansluiten op de problem statement.

Moodboards

Om de problem statement visueel wat kracht te geven hebben we individuele moodboards gemaakt met de thema’s “Being Amazed” en “Efteling’s Magic”.

De moodboards hebben we vervolgens samengevoegd in twee grote moodboards door op alle individuele moodboards te stemmen op de ‘beste’ foto’s.

'Efteling Keychain 2.0'

Na het maken van deze moodboards zijn we in twee drietallen concepten gaan bedenken. Ik heb samen met Alexander en Maik gebrainstormd over het concept genaamd 'Digitale Sleutelhanger'/'Efteling Keychain'. Dit concept laat mensen hun ervaringen en gebeurtenissen tijdens hun bezoek aan de Efteling opslaan in de vorm van een sprookje. Dit sprookje is achteraf terug te zien en te delen en dient voor de Efteling als call to action voor een nieuw bezoek.

We hebben de Lotus Blossom-techniek gebruikt om tot dit concept te komen.

Met de uitgewerkte Lotus Blossom zijn verschillende ideeën met elkaar gecombineerd om tot een nieuw concept te komen.

Uit de feedback op ons concept bleek dat er al een soortgelijk idee bestond en dat het concept minder goed aansloot op onze problem statement dan het concept dat Aliyah, Kenza en Mitch hadden bedacht genaamd “de Eftelingsche Spelen”. Daarom hebben we ons concept laten vallen en zijn we verder gegaan met het concept van de Eftelingsche Spelen.

'De Eftelingsche Spelen'

De Eftelingsche Spelen is afgeleid van een eerder concept, namelijk 'Battles of the Cities'. Het concept is dat de koning van Symbolica de hulp van de bezoekers nodig heeft om het kwaad tegen te houden.

De Eftelingsche Spelen is een spel waarbij alle twaalf provincies strijden om de 1ste plaats. De Eftelingsche Spelen is een wedstrijd die bestaat uit verschillende vragen, missies en raadsels waarvan het antwoord in het park te vinden is. De vragen die de gebruiker te zien krijgt, kunnen gebaseerd zijn op de verschillende provincies en de geschiedenis, omgeving en bezienswaardigheden van de Efteling.

Om de Eftelingsche Spelen te promoten willen we de magie van de Efteling uitbreiden naar de verschillende provincies. Elke provincie heeft zijn eigen folklore, op basis van de folklore willen we mensen uitnodigen om mee te doen aan het spel. De Eftelingsche Spelen wordt op verschillende locaties in een provincie gepromoot, bijvoorbeeld door gebruik te maken van lokale, levensechte sprookjesfiguren.

Uit de feedback van 'The Valley' kwam dit concept als concept met meeste potentie naar boven en met dit concept zijn we dan ook verder gegaan.

Je kunt hier verder lezen over het concept 'de Eftelingsche Spelen'

Vragen over een project?

Neem contact op