Fidens - Leaderboards in Gamification.

Hoe verbeter je betrokkenheid met leaderboards bij Gamification?

Wat is een leaderboard?

    Leaderboards zijn een implementatie van een gamification mechaniek. Bij gamification worden verschillende ontwerpelementen of spelelementen gebruikt om de productiviteit, betrokkenheid of het leren te verbeteren.

    Simpel gezegd is een leaderboard een lijst met topscores. Ranglijsten bestaan al lang. Ze werden voor het eerst geïntroduceerd bij een groter publiek toen flipperkasten populair werden. Sindsdien is er een manier om spelers te rangschikken op basis van hun succes.

    Leaderboards bij gamification zijn een geweldige manier om rivaliteit te stimuleren en daarmee de betrokkenheid van werknemers in een bepaald proces te vergroten. Voor zowel commerciële als non-profit doeleinden biedt het een oplossing.

    Om een succesvol leaderboard toe te passen en de betrokkenheid te vergroten, is het belangrijk om werknemers die competitief zijn ingesteld te motiveren en je leaderboard zo in te delen dat het ook andere werknemers aanspreekt. Zo creëer je een eerlijke concurrentie en focus op de belangrijkste statistieken.

H. (2021, 15 februari). Hoe verbeter je betrokkenheid met leaderboards bij Gamification? Grendel Games.

“Leaderboards moeten altijd aanmoedigend zijn, nooit ontmoedigend.”

De voornaamste reden van het falen van gamification is het ontbreken van een goed ontwerp en de implementatie van goede leaderboards.

Een sales leaderboard komt voort uit de sportwereld waar een scorebord verwijst naar een bord waarop de rang en scores van spelers worden weergegeven. Een sales leaderboard heeft precies hetzelfde doel: de ‘scores’ van werknemers weergeven en de productiviteit stimuleren.

Een callcenterbedrijf met een CRM waarin gamification is toegepast zou bijvoorbeeld verkopers kunnen belonen met badges of punten voor het uitvoeren van alledaagse taken (zoals het opvolgen van leads, het sluiten van deals of het halen van dagelijkse quota). Een leaderboard geeft vervolgens het aantal badges weer dat elke werknemer heeft verzameld en stelt hen in staat met elkaar te concurreren, allemaal ten gunste van het bedrijf.

Het hebben van een scoreboard/leaderboard lijkt misschien een goed idee, maar er zijn verschillende potentiële problemen waar salesmanagers op moeten letten, zoals:

- Succes meten met de verkeerde maatstaf.

Alhoewel het een ‘sales leaderboard’ wordt genoemd, wil dat nog niet zeggen dat je de beste medewerker gelijk moet stellen aan het aantal verdiende geld of het aantal deals dat door medewerkers is gesloten.

Onthoud dat het doel van gamification het veranderen van gedrag, het verbeteren van de productiviteit en het bevorderen van het welzijn van de medewerkers moet zijn, en NIET alleen het verhogen van de omzet.

- Achterblijvers achterlaten

Een slecht ontworpen scorebord legt vaak de nadruk op degenen aan de top en laat vaak de lagere scores achter zich. In plaats van een achterblijvende medewerker te motiveren, kan het ertoe leiden dat hij / zij ontmoedigd raakt. Als ze niet onmiddellijk worden aangepakt, kunnen slecht presterende werknemers een hekel hebben aan het scorebord en weigeren het systeem helemaal te gebruiken.

Drie aspecten om rekening mee te houden om een leaderboard correct toe te passen zijn:

1. Zorg ervoor dat je de juiste meetwaarde of indicator promoot. Wanneer de score niet overeenkomt met je bedrijfsdoelen, kan een scorebord averechts werken.

2. Deel je leaderboard op in verschillende werkaspecten of vaardigheden om werknemers hoog te laten scoren. Dit kan op basis van geografie / locatie, discipline of afdeling of per periode. Het leegmaken en opnieuw instellen van het scorebord na een bepaalde periode geeft ook nieuwe spelers een eerlijke kans ten opzichte van oudere of ervaren spelers.

3. Meet de impact en het succes van je leaderboard en verbeter deze waar nodig.

Gamification In Sales: Leaderboard Best Practices that Power Up Employee Engagement. (2020, 24 september). EI Design.

Conclusie

Leaderboards zijn een goede manier om rivaliteit te stimuleren en daarmee de betrokkenheid van werknemers te verbeteren. Wel is het belangrijk dat ze met zorg worden geïmplementeerd en er aan alle spelers wordt gedacht. Dus niet alleen richten op de topspelers, want dit heeft een negatieve invloed op andere werknemers.

Vragen over een project?

Neem contact op