National Geographic - 4C's

De 4C's van National Geographic

Om te achterhalen welke van de drie bedrijven het meest geschikt zou zijn voor ons project zijn de drie potentiële droomklanten verder onderzocht. Ik heb samen met Maik onderzoek gedaan naar National Geographic. Dit onderzoek omschrijft het ontstaan, de concurrentie, eventuele problemen en wat het bedrijf doet. Hierbij is gebruik gemaakt van de marketingmix 4C's.

Category - Wie zijn de grootste concurrenten van het bedrijf? Wat maakt het bedrijf uniek van zijn concurrenten?

Company - Wat zijn de sterke punten van het bedrijf en wat zijn de zwaktes van het bedrijf?

Missie National Geographic

De National Geographic Society gebruikt de kracht van wetenschap, verkenning, educatie en verhalen om het wonder van onze wereld uit te lichten en te beschermen.

Visie National Geographic

Onze toewijding aan diversiteit, gelijkheid en inclusie is meer dan alleen woorden. We erkennen dat om onze missie te bereiken, we een diverse groep medewerkers, ontdekkingsreizigers, onderwijzers en verhalenvertellers moeten hebben die hun kritisch belangrijke perspectieven en ideeën inbrengen. De allerbeste ideeën zijn het resultaat van diverse teams en achtergronden. We zijn bezig met het verdedigen van alle stemmen - het is van cruciaal belang om ons naar een betere toekomst te duwen. Ons werk is in de afgelopen decennia veranderd en we zijn toegewijd om niet alleen de sociale realiteit van onze tijd te weerspiegelen, maar ook om een rechtvaardigere en inclusievere wereld te bereiken.

Kernwaarden National Geographic

- Herkenbaarheid

- Differentiatie

- Identiteit

- Geloof en waarden

Huisstijl National Geographic

SWOT-analyse National Geographic

Bedrijfsstructuur National Geographic

De National Geographic Society (NGS) is een van de grootste non-profitorganisaties ter wereld. De instelling zet zich in voor geografie, archeologie en natuurwetenschap; de promotie en het behoud van milieu en geschiedenis; en de studie van de wereldcultuur en geschiedenis. De National Geographic Society werd opgericht in 1888. Het hoofdkantoor staat in Washington D.C., in de Verenigde Staten.

De National Geographic Society is bekend voor de publicatie van het tijdschrift National Geographic. Hiernaast zijn er ook een aantal andere tijdschriften ontstaan:

  • • National Geographic junior: opgestart in 1975 als National Geographic World
  • • National Geographic Traveler: opgestart in 1984. Dit magazine, toegespitst op reizen, met nog steeds erg veel aandacht voor fotografie, kent sinds januari 2004 een Nederlandstalige editie.
  • • National Geographic Adventure: opgestart in 1999, laatste uitgave in 2009.
  • • National Geographic Explorer: schooltijdschrift, opgestart in 2001.
  • • National Geographic Historia: opgestart in 2015.

Hiernaast worden en zijn er ook allerhande afgeleide materialen gepubliceerd: kaarten, atlassen, boeken en dvd's.

De National Geographic Society heeft ook een eigen televisiezender, namelijk National Geographic Channel (NGC). Enkele programma's die te zien zijn op deze zender zijn o.a.:

  • • Air Crash Investigation
  • • Big, bigger, biggest
  • • Locked Up Abroad
  • • Megafactories
  • • Megastructures
  • • Second From Disaster
  • • The Dog Whisperer
  • • Science of Stupid
  • • Nazi Megastructures
  • • Apocalypse: WWII
  • • The Incredible Dr. Pol
  • • The Story of God with Morgan Freeman
  • • Car SOS

Verder zijn er ook aparte documentaires te zien.

National Geographic Channel werd in Nederland gelanceerd op 1 juli 1998. Het verving destijds NBC Europe, ook wel bekend als NBC Super Channel en Super Channel. Op 14 november 2016 ging National Geographic Channel verder als National Geographic, zonder het woordje “Channel” in de naam.

Op 20 maart 2019 werd 21st Century Fox inclusief Fox Networks Group Benelux overgenomen door The Walt Disney Company.

National Geographic is momenteel beschikbaar in meer dan 145 landen, wordt bekeken in meer dan 160 miljoen huizen en in 25 talen.

Wat is de doelgroep van National Geographic?

De lezers van het reguliere tijdschrift van National Geographic zijn geïnteresseerd in fotografie, geschiedenis, cultuur, natuur, duurzaamheid en biologisch eten en drinken. Ze reizen veel en graag en zijn geïnteresseerd in de wereld om hen heen.

Wat zijn de toekomstplannen van Nation Geographic?

Het toekomstbeeld wat National Geographic Society heeft is hetzelfde toekomstbeeld als de oprichters van National Geographic Society in 1888 hadden. Het toekomstbeeld is dat wetenschap en een beter begrip van de wereld de kracht heeft om de wereld ten goede te veranderen.

National Geographic is momenteel bezig met het maken van programma’s die gaan over de toekomst van een bepaald onderwerp. Zoals ‘The Future of Koalas’, ‘Future Cities’ en ‘Future China 2049’.

Wat zijn enkele grote campagnes die National Geographic door de jaren heen heeft gedaan?

- Planet or plastic

- The Campaign for Nature (WYSS)

- The Moment

- Ads of the world

- Wanderlust

Waarom wij National Geographic niet kiezen:

- 82% van de doelgroep van National Geographic bevindt zich buiten Nederland omdat het is opgericht in Amerika. Je merkt dat het merk daar ook sterk op is gericht en het is daarom lastig om écht het verschil te maken in Nederland. Meer volgers op Instagram en andere platformen verkrijgen is leuk maar wat is de meerwaarde? Het merk National Geographic wordt er niet direct sterker van.

- De doelgroep verplaatst zich steeds meer naar social media waar content gratis te vinden is (YouTube etc.) terwijl het magazine van National Geographic de grootste inkomstenbron is.

- Er is veel kritiek op dit verdienmodel, een abonnement op een tijdschrift is namelijk niet meer van deze tijd.

- Er liggen zeker kansen, maar de National Geographic Society is voor ons minder goed bereikbaar dan de Efteling en daarom denken wij dat we voor de Efteling een sterker verhaal kunnen realiseren.

Vragen over een project?

Neem contact op